“A-hub har satt en boll i rullning”

“A-hub har satt en boll i rullning”

Genom inblick i den traditionella rekryterings- och bemanningsbranschen uppstod en vilja att förändra den. Med A-hub har Markus Wibäck satt en boll i rullning och siktet är inställt högt. Hans koncept får bolag att växa hållbart och människor att nå sina drömmar på hemmaplan, nu och i framtiden. 

Markus Wibäck har en lång och gedigen bakgrund inom rekryterings-och bemanningsbranschen där han axlat en rad ledande roller med stort fokus på försäljning och affärsutveckling, både på den svenska och tyska marknaden. Under åren har han identifierat brister på olika håll och framförallt möjligheter. 2019 valde han därför att ta saken i egna händer genom att grunda den digitala utmanaren A-hub. 

– Trots att det finns en enorm mängd företag inom rekrytering och bemanning ser de flesta likadana ut. Jag startade A-hub för att ändra strukturen och bygga en ny typ av rekryteringsbolag. Vi har något unikt som möter kunders och kandidaters behov långsiktigt, berättar Markus och fortsätter:

– Stora aktörer sitter fast med föråldrade system och tillvägagångssätt medan vår plattform frigör tid för relationsbyggande och möjliggör effektivare rekryteringsprocesser med bättre kvalitet. Relationer betyder allt för oss och vår främsta styrka är det regionala ägarkonceptet som gör oss otroligt kundnära. 

Släpper loss kraften i entreprenörskapet

Det branschunika konceptet innebär att A-hub knyter till sig talangfulla regionala ägare som får vara med och styra bolaget. Entreprenörerna får tillgång till kostnadseffektiva verktyg via A-hub Group samtidigt som ägandet stannar på lokal nivå och ger dem chans att utveckla sin egen region. Detta leder till en rad fördelar för kunderna – som flexibilitet, nytänk och snabbare beslutsvägar baserat på lokalkännedom. Dessutom har konceptet gjort att  A-hub expanderat i en rasande takt, för närvarande med etableringar i Stockholm, Malmö och Göteborg.

– Det har varit en väldigt spännande resa hittills. Jag brinner för att bygga någonting nytt genom sättet vi gör det på – där fler karriärmöjligheter skapas för entreprenörer på hemmaplan. Att få se bolag växa med personer som blir framgångsrika och når sina drömmar är min stora motivationskälla.  

Var tror du branschen är om fem år? 

– Jag tror att den kommer förändras en hel del. Bolag som har en trögrörlig struktur och saknar förmåga att utmana kommer få det tufft. Jag ser framför mig ett skifte mot att fler rekryteringsbolag tar efter det regionala ägarkonceptet, precis som i mäklarbranschen, A-hub har satt en boll i rullning.

För A-hub väntar en fortsatt tillväxtresa. De är mitt uppe i att anställa internt för att kunna möta efterfrågan. Bolaget omsatte totalt strax över åtta miljoner kronor 2020 och med en kraftfull inledning på året är siktet nu inställt på att växa med minst tre nya kontor inom landet och nå en omsättning på femtio miljoner kronor 2021. 

– Vi kommer fortsätta gasa, det finns stor tillväxtmöjlighet i vår bransch. A-hub står på egna ben och växer med lönsamhet. Just nu fokuserar vi på tillväxt inom Sverige men vår ambition är att även gå utomlands inom en snar framtid. Det finns stora möjligheter för oss, vårt koncept går att applicera världen över, avslutar Markus Wibäck.